Search
افسر فرودگاه کانادا چه سوالاتی می پرسد؟ نحوه پاسخ و مقادیر مجاز ارز و طلا

افسر فرودگاه کانادا چه سوالاتی می پرسد؟ نحوه پاسخ و مقادیر مجاز ارز و طلا

چنانچه قصد دارید به کانادا سفر کنید، باید خودتان را برای سوالات خاصی که افسر خدمات مرزی کانادا یا افسر مهاجرت کانادا در فرودگاه می‌پرسد، آماده کنید. مقامات اداره مهاجرت کانادا می‌خواهند مطمئن شوند که چنانچه اجازه ورود به کانادا را به شما بدهند، هیچ خطری جامعه کانادا را تهدید نخواهد کرد. همچنین افسر فرودگاه کانادا سوالاتی را می‌پرسد تا مطمئن شود که کانادا را پیش از منقضی شدن ویزای کانادا ترک خواهید کرد. همچنین این مصاحبه به منظور بررسی کالاهایی که همراه دارید، انجام می‌شود. افسر فرودگاه از شما می‌خواهد فهرستی از اقلام همراهتان را پر کنید و بدین‌وسیله کالاهایی را که همراه دارید و همچنین کالاهایی را که منتظرید بعداً به دستتان برسد، اعلام کنید. افسر فرودگاه کانادا این فهرست را بررسی می‌کند و درباره بعضی اقلام خاص سوالاتی می‌پرسد. درنهایت افسر فرودگاه چمدانتان را بازرسی می‌کند.

سوالاتی که ممکن است افسر فرودگاه کانادا بپرسد و جواب‌هایی که باید به او بدهید.


سوالاتی که ممکن است افسر فرودگاه کانادا بپرسد و جواب‌هایی که باید به او بدهید.بهترین کار این است که به سؤالات افسر فرودگاه با صداقت کامل پاسخ بدهید، حتی اگر موقعیتتان پیچیده است. آن چیزی که فکر می‌کنید یک دروغ مصلحتی کوچک است و به تسریع فرایند کمک می‌کند، ممکن است دردسرساز و موجب پرسیدن سؤالات بیشتر شود.

پروازتان از کدام مبدأ بوده است؟

این پرسش متداول است و بدین‌منظور پرسیده می‌شود که مشخص شود آیا از کشوری پرخطر می‌آیید یا خیر، البته این سؤال گاهی نیز صرفاً از روی کنجکاوی و بدون منظور است.

چطور پاسخ بدهید: باید شهر و کشور را نام ببرید. برای مثال «از شهر تهران از ایران می‌آیم.»

کجا اقامت می‌کنید؟

افسر گمرک از شما می‌خواهد که به دقت به این سؤال پاسخ بدهید، بنابراین دقت کنید که حتماً آدرس محل اقامتتان را بلد باشید. همچنین ممکن است افسر فرودگاه از شما بخواهد که آدرس محل اقامتتان را روی کارت مهاجرت بنویسید.

چطور پاسخ بدهید: باید آدرس هتل یا خانه‌ای را که می‌خواهید در مدت حضورتان در کانادا در آن اقامت کنید، به‌طور کامل بنویسید. بنابراین پیش از رسیدن به فرودگاه مطمئن شوید که آدرس خانه یا هتل محل اقامتتان را بلدید. برای مثال: «در هتل فلان با آدرس بهمان اقامت دارم یا درخانه خواهرم در خیابان … می‌مانم.» اگر مکانی را برای اقامتتان انتخاب نکرده‌اید، بهتر است اسم و آدرس هتل یا مهمانخانه‌ای را ببرید و بگویید قصد دارید آنجا اقامت کنید.

هدفتان از سفر چیست؟

چطور پاسخ بدهید: هرچند می‌توانید با عبارات ساده‌ای مانند «تجارت» یا «تفریح» پاسخ بدهید، اگر جوابتان دقیق‌تر باشد، احتمال پرسیدن سوالات بیشتر کمتر می‌شود. برای مثال پاسخ‌های «برای گشت و گذار در شهر … سفر می‌کنم» یا «برای شرکت در جلسه کاری روز سه‌شنبه به کانادا آمده‌ام» جزئیات بیشتری را مطرح می‌کند که مورد نظر افسر فرودگاه است.

چه مدت می‌خواهید در کانادا اقامت کنید؟

مدت زمان اقامت یکی از رایج‌ترین پرسش‌هایی است که مأمور گمرک فرودگاه کانادا از مسافران می‌پرسد.

چطور پاسخ بدهید: لازم نیست تعداد دقیق روزهای اقامتتان را اعلام کنید. برای مثال جواب «سه هفته» کافی است. اما اگر مدت زمان اقامتتان با قوانین ویزا و خط‌ مشی‌های مهاجرتی کانادا تناقض داشته باشد، باید خود را برای پاسخ دادن به پرسش‌های بیشتر آماده کنید.

متولد چه سالی هستید؟

این سؤال هم از آن دسته پرسش‌هایی است که برای مشاهده واکنشتان پرسیده می‌شود.

چطور پاسخ بدهید: هر گونه تردید در زمان پاسخ دادن شک‌برانگیز خواهد بود. البته اگر تاریخی اعلام کنید که با تاریخ درج‌شده در پاسپورتتان همخوانی نداشته باشد، پرسش‌های بیشتری به سمتتان روانه خواهد شد.

چقدر پول دارید؟

این سؤال به دو منظور پرسیده می‌شود.

منظور اول این است که چه مقدار پول نقد همراه دارید. این سؤال پرسش رایجی است که توسط افسر گمرک کانادا پرسیده می‌شود.

منظور دوم این است که چه مقدار پول در حساب بانکی‌تان دارید. دلیل پرسیدن سؤال فوق این است که افسر فرودگاه کانادا می‌خواهد بداند آیا پول کافی برای تأمین مخارج سفرتان و برگشت به کشورتان در زمان مقرر دارید یا خیر.

چطور پاسخ بدهید: افسر گمرک کانادا پاسخی دقیق می‌خواهد. پس مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید چه مقدار ارز با خود به کانادا می‌برید و مبلغ دقیق را اعلام کنید.

چمدانتان را خودتان بسته اید؟

99درصد مواقع خود مسافران چمدانشان را بسته‌اند. پس اگر این کار را کرده‌اید، جواب بدهید: «بله، خودم بستم». مطمئن باشید که از محتویات چمدانتان اطلاع دارید.

بااین‌حال گاهی ممکن است فرد دیگری در بستن چمدان به شما کمک کرده باشد یا والدین یا یکی از اعضای خانواده چمدانتان را بسته باشد. افسر فرودگاه با این سؤال می‌خواهد بداند که آیا از تمام وسایل داخل چمدانتان اطلاع دارید یا خیر؛ حتماً باید قبل از پرواز از محتویات چمدانتان مطلع شوید.

چگونه پاسخ بدهید: نکته کلیدی در پاسخ به این سؤال، اجتناب از ابهام است. اگر خودتان وسایلتان را جمع نکرده‌اید، به سادگی نگویید «خیر»؛ چون این خیر به سؤالات بیشتری ختم می‌شود، در عوض جواب بدهید: «خیر، همسرم چمدونم رو بست. با این‌حال خوب می‌دونم که چه چیزهایی تو چمدونم هست.»

پرسش‌های نامتعارف و غیرعادی

حتی اگر خودتان را کاملاً آماده کرده باشید و فکر کنید تمام سؤالات احتمالی را می‌دانید، باز هم باید انتظار سؤالات غیرمنتظره را داشته باشید. افسر فرودگاه کانادا گاهی سؤالی می‌پرسد که شما را شگفت‌زده می‌کند و از لاک دفاعی‌تان بیرون می‌آورد. به خاطر بسپارید که فهرست ثابتی از پرسش‌ها وجود ندارد. بنابراین افسر فرودگاه می‌تواند هر سؤالی را که دوست دارد، به شرط مرتبط بودن به سفر از شما بپرسد، مهم نیست که سؤال به نظر شما چقدر غیرعادی یا نامرتبط می‌آید.

محدودیت‌های مقدار مجاز ارز و پول نقد


محدودیت‌های مقدار مجاز ارز و پول نقدهنگام سفر به کانادا محدودیتی برای به همراه داشتن مقدار پول نقد ندارید و وارد کردن مبالغ بالای ارز به مرزهای کانادا غیرقانونی نیست. بااین‌حال اگر ده هزار دلار کانادا یا بیشتر ـ یا مبلغ معادلش به ارز رایج کشورتان ـ به همراه داشته باشید، باید هنگام عبور از مرز اعلام کنید.

اعلام کردن مقدار ارز در زمان عبور از مرز

اگر مقدار زیادی پول نقد همراه داشته باشید که اعلام کردنش لازم باشد و تمام پول متعلق به خودتان باشد، باید فرم ارز فرامرزی یا فرم گزارش فردی ابزارهای پولی را تکمیل کنید. اگر ارز و پول نقد را برای فرد دیگری حمل می‌کنید، باید فرم ارز فرامرزی یا فرم گزارش عمومی ابزارهای پولی را تکمیل کنید. هر دو فرم را می‌توانید دانلود کنید و قبل از ورود به کانادا پر کنید یا پس از ورود به کانادا در گمرک تکمیل کنید.

می‌توانم در سفر به کانادا با خودم جواهرات ببرم؟


روش‌های تسریع فرایندتوصیه می‌کنیم حتی‌الامکان کمترین مقدار جواهر را همراه ببرید. چون جواهرات غالباً ارزش بسیار بالایی دارند و ارزش‌گذاری‌شان می‌تواند دشوار باشد، نمی‌توان آنها را در فرم BSF407 مانند دیگر اقلام باارزش قید کرد. اقدامات زیر را پیش از ترک کانادا انجام بدهید تا ورود مجدد به کشورتان با وجود داشتن جواهرات آسان‌تر شود:

  • گزارش ارزیابی همراه با عکس تاریخ‌دار و امضادار را از هر قطعه جواهرات از یک جواهرشناس، جواهرفروش یا نماینده بیمه کانادایی تهیه کنید.
  • گواهی مکتوبی تهیه کنید که اعلام کند اقلام یا جواهرات موجود در عکس همان‌هایی هستند که در گزارش ارزیابی توصیف شده‌اند.
  • گزارش‌های ارزیابی جواهرات، گواهی‌ها و عکس‌ها را به اداره CBSA ببرید تا پیش از خارج شدن از کانادا تأیید شود.
  • اگر جواهرات را از کانادا خریده‌اید، رسید خرید را نگه دارید.
  • اگر اقلام را قبلاً وارد کرده‌اید، حتماً نسخه‌ای از رسید واردات (سند حسابداری کالاهای غیرمهم BSF175) را نگه دارید.
  • گزارش‌های ارزیابی، گواهی‌ها و عکس‌ها را هنگام خارج شدن از کانادا همراه داشته باشید.

روش‌های تسریع فرایند


روش‌های تسریع فراینداگر به عنوان گردشگر به کانادا سفر می‌کنید، کار عاقلانه‌ای که باید انجام بدهید و به نفعتان است، این است که بلیط برگشت تهیه کنید. به این‌ترتیب می‌توانید به افسر اداره مهاجرت ثابت کنید که پس از منقضی شدن زمان حضورتان در کانادا واقعاً قصد برگشت به میهنتان را دارید.

به طور کلی وقتی وارد فرودگاه کانادا می‌شوید، افسر اداره مهاجرت کانادا احتمالاً سوالاتی را درباره هویت، هدف سفر و دیگر سؤالات مرتبط خواهد پرسید. بنابراین لازم است خود را آماده کنید و مطمئن شوید که می‌دانید دقیقاً چه وسایلی در چمدانتان دارید و چه مبلغ پول و ارز با خود به کانادا می‌برید.

پرسش‌های متداول


می‌توانم مواد غذایی با خودم به کانادا ببرم؟

باید تمام اقلام خوراکی یا کشاورزی یا هر نوع حیوان، فراورده حیوانی، گیاه یا فراورده گیاهی را پس از ورود به کانادا به افسر CBSA اطلاع بدهید.

می‌توانم دخانیات با خودم به کانادا ببرم؟

اجازه دارید مقادیر مجاز از دخانیات اعلام‌شده در فهرست زیر را بدون پرداخت عوارض و مالیات وارد کانادا کنید، البته به شرطی که این محصولات در زمان ورود متعلق به شما باشد:

  • 200 نخ سیگار
  • 50 نخ سیگار برگ
  • 200 گرم محصولات تهیه شده از تنباکو
  • 200 لول توتون

نکته:در صورتی که سیگار، تنباکو خام یا محصولات تهیه شده از تنباکو را در فهرست کالاهای شخصی معاف از مالیات قرار دهید، شما مستفیض معافیت جزئی خواهید شد. با این حال، شما باید عوارض ویژه‌ای را برای محصولات دخانی پرداخت کنید، مگر اینکه برچسب “عوارض پرداخت‌شده کانادا” روی محصولات نصب شده باشد.

عوارض گمرک پرداخت‌شده (DROIT ACQUITTÉ): محصولات کانادایی که در فروشگاه‌های معاف از عوارض گمرکی فروخته می‌شود، این برچسب روی‌ آنها چسبانده شده است. اگر دخانیات را پس از ورود برای بازرسی دم دست بگذارید، ترخیص سریع‌تر انجام خواهد شد.

چه اقلامی را نمی‌توانم با خودم به کانادا ببرم؟

نمی‌توانید میوه و سبزی تازه، طعمه زنده، سلاح‌های کشتار جمعی و مواد مخدر با خود به کانادا ببرید.

می‌توانم در سفر به کانادا با خودم طلا ببرم؟

بردن طلا به کانادا مجاز است؛ البته همراه داشتن طلا معاف از مالیات نیست. اگر تصمیم دارید طلا همراه ببرید، باید این موضوع را اعلام کنید و عوارض گمرک را پرداخت کنید. بیشترین مقدار طلای مجاز برای هر مسافر یک کیلوگرم طلا در هر نوعی است.

چه چیزهایی به عنوان پول نقد در نظر گرفته می‌شود؟

سکه و اسکناس در قالب هر یک از ارزهای رایج جهان به عنوان پول نقد در نظر گرفته می‌شود. همین قاعده درباره آن‌چه CBSA با اصطلاح «ابزارهای پولی» از آن یاد می‌کند، صادق است و شامل برگه سهام، اوراق قرضه، حواله‌های بانکی، چک و چک مسافرتی می‌شود. چنانچه مجموع ارزش پول نقد و ابزارهای پولی ده هزار دلار کانادا یا بیشتر باشد، باید موضوع را اعلام کنید.

جریمه وارد کردن مبالغ بیش از حد و غیرمجاز ارز به کانادا چیست؟

در کانادا، سقفی برای حمل و نقل پول نقد توسط مسافران تعیین نشده است و هیچ مبلغ غیرمجاز یا بیش از حدی تعریف نشده است. با این حال، اگر شما مبلغ ده هزار دلار کانادا یا بیشتری را در اختیار داشته باشید و در مرزهای گمرکی این موضوع را اعلام نکنید، آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) اختیار دارد تا تمام پول نقد شما را ضبط کند. شما نمی‌توانید پولتان را بازپس بگیرید تا زمانی که جریمه را پرداخت نکنید. مبلغ جریمه ممکن است بین 250 تا 5000 دلار کانادا باشد. اگر CBSA شک داشته باشد که شما ممکن است پول را به وسیله ارتکاب جرم کسب کرده یا برای تأمین هزینه‌های فعالیت‌های تروریستی استفاده کنید، پول را به شما بازنخواهد گرداند و شما مجبور خواهید شد درخواست تجدیدنظر را برای بررسی بیشتر ارائه دهید.

اشتراک گذاری

آبرنگ سفر

آبرنگ با هدف بهبود روحیه به مردم و کمک به زندگی شادتر تاسیس شده است. گسترش سفر تاثیرات فراوانی روی هر جامعی میگذارد و هر جامعی که مردم در آن بیشتر سفر کنند وضعیت روحی و روانی بهتری را خواهد داشت. هدف آبرنگ این است که سفر در دسترس همه افراد جامعه قرار بگیرد.

آبرنگ سفر

آبرنگ با هدف بهبود روحیه به مردم و کمک به زندگی شادتر تاسیس شده است.

خبرنامه

Loading
ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:30 الی 17:30

پنجشنبه 9:30 الی 13:30

با ما در ارتباط باشید